MADOS AUTORITETAI
Visi mados autoritetai buvo
intelektualai. Jie visada turėjo intelektualų požiūrį ir buvo motyvauotai
ambicingi. Jų sąrašą reikėtų pradėti nuo prancūzų dizainerio PAUL POIRET (Pol
Puarė), kuris tituluojamas pirmuoju drabužių dizaineriu. Šis kūrėjas išlaisvino
moteris iš korsetų. Jis ypatingą dėmesį skyrė proporcijoms, saikingoms detalėms
ir, be abejonės, kokybiškam pasiuvimui.
Dizainerė Jeanne Lanvin (Žana Lanven) kurti drabužius moterims
pradėjo sulaukusi 30m. 1926m. ji ėmė kurti vyrišką madą. Nuo to laiko Lanvin
mados namai tapo pirmaisiais mados namais, kuriuose galėjo apsirengti visa
šeima. Šiuos namus net ir po 100m. valdo viena šeima.
Kita drabužių dizainerė, palikusi gilų pėdsaką mados
istorijoje, yra, prancūzė Madeleine Vionnet (Madlena Vjonė). Ši kūrėja, anot mados
istorikų, buvo sukirpimo meistrė. Ji sugalvojo būdų, kaip sukirpti audinį
įstrižai. Be to, ji subtiliai derino drabužių kirpimą su minkštomis
draperijomis.
Legendinė asmenybė ir talentinga kūrėja buvo Coco
Chanel (Koko
Šanel). Ji įsimintina dėl kategoriškų pasisakymų, ir dėl originalaus dizaino.
Dizainerė žinojo, kaip turi atrodyti elegantiška moteris. Jos sukurti grožio
receptai nesensta iki šiol: juoda suknelė, perlų karoliai ir kvepalai Chanel
No.5
1. Paul Poiret
2. Jeanne Lanvin
3. Madeleine Vionnet
4. Coco Chanel
5. Elsa Schiaparelli
6. Marcel Rochas
7. Christobal Balenciaga
8. Pierre Balmain
9. Christian Dior
10. Jacques Fath
ANTIMADA
Antimada- tai
sąmoningas protestas prieš visuomenėje priimtas normas ir papročius. Šios krypties šalininkai dažnai kaltinami dėl
blogo skonio propogavimo, tačiau tikrasis antimados veidas- nerūpestingas ir
atsainus požiūris į etiketą.

Antrojo pasaulinio
karo metais, apie 1941m., Amerikos emigrantai, daugiausia atvykėliai iš Lotynų
Amerikos ir juodaodžiai, protestuodami prieš rasinę diskriminaciją, sukūrė
uniformą zoot suit. Kostiumas turėjo rodyti,
kad jie yra taikūs žmonės, nes kariavo tik „baltoji“ Amerika. Zoot suit- tai
keliais dydžiais per didelis švarkas (dažnai iki kelių), plačios, į apačią
siaurėjančios, dėvimos virš liemens linijos kelnės ir marškiniai su didele
apykakle. Šis aprangos variantas tapo itin populiarus tarp džiazo muzikantų
Amerikoje, vėliau ir Europoje. Tokį kostiumą jaunystėje dėvėjo garsus aktorius
ir dainininkas Frank Sinatra (Frenkas Sinatra).
Antimados šalinikais
tapdavo ir skurdo varginami žmonės. Taip XXa. 6deš. Pradžioje Europoje ir
Amerikoje sukilo vadinamoji „dykinėtojų karta“ (beat generation). Afišuodami
skurdą ir negebėjimą dalyvauti visuomeniniame gyvenime, beat generation
atstovai dėvėjo purvinus drobinius drabužius, megztinius iš grubios naminės
vilnos, vyrai neretai užsiaugindavo ilgas barzdas.
MADA IR KINAS
Daugybė talentingų menininkų kino pramonėje sėkmingai
įgyvendino kūrybines ambicijas. Jų
teigimu, be talentingų kostiumo dailininkų Holivudui nebūtų pasisekę pelnyti
populiarumo. Profesionalūs kostiumo dailininkai gebėjo iš aktorių padaryti tikras
dievaites, kurios būtų kopijuojamos visame pasaulyje.
Vienas garsiausių
Holivudo kostiumų dailininkų buvo Gilbert
Adrian (Gilbertas Adrianas), nuo 1928 iki 1942m. dirbęs kino kompanijoje
MGM. Šis kūrėjas turėjo ypatingą talentą paslėpti trūkumus ir pabrėžti
privalumus. Puikus to pavyzdys- aktorė Džoana Kroford. G. Adrian sugalvojo
efektingą būdą paslėpti jos plačius
pečius. Jis aktorės suknią papuošė organzos raukiniais, kurie dengė pečius.
Tokia suknia ne tik paslėpė plačius pečius, bet ir vizualiai sumažino klubų
apimtį. Džoanos Kroford įvaizdis tapo to meto etalonu, o G. Adrian kuriami
drabužiai išpopuliarėjo už Holivudo ribų.
XXa. 3 ir 4deš. kino
kompanijai Paramount atstovavo
kostiumų dailininkas Travis Banton
(Trevis Bentonas). Šis dailininkas kūrė stilių legendinėms aktorėms Marlenai
Ditrich, Dženetai Makdonald, Kerolei Lombard, Mirnai Loj. Jo sukurtos suknios
iš balto šilko ir nėrinių puikiai pabrėždavo kūno linijas. Tokias suknias
galima išvysti miuzikle „Love me tonight“.
Travis Benton
pasitraukus iš kino pramonės, jį pakeitė buvusi asistentė Edith Head (Edita Hed). Ši kostiumų dailininkė dar vadinama
koordinatore tarp aktorių, nes darė įtaką režisieriams, be to, puikiai
spręsdavo kitų širdies reikalus. Kadangi mokėjo laikyti paslaptis, susidraugavo
su daugeliu garsenybių. E. Hed buvo talentinga dailininkė: ji 35 kartus
nominuota Oskarui ir 8 kartus jį gavo.
Iš tiesų 3 ir
4 XXa. dešimtmečiai buvo mados ir kino
pakilimo metas. Tuo metu susiformavo Hollywood
Glamoure stilius, kuris vis dar įkvepia mados kūrėjus ir kino žvaigždes.
AUKŠTOJI MADA
Aukštoji mada- tai
drabužių kūrimas išskirtiniams, priveligijuotiems žmonėms. Ji prieinama tik
kilmingiems turtuoliams ir įtakingoms garsenybėms ir prancūziškai vadinama haute couture. Haute couture pradininku
laikomas krinolino karaliumi tituluotas, garsiausias XIX amžiaus drabužių
dizaineris Charles Frederick Worth
(Čarlzas Frederikas Vortas). Šis kūrėjas buvo pirmasis dizaineris vyras, kūręs
išskirtinai prabangią moterišką madą. Jis tapo pavyzdžiu daugeliui „aukštojo
siuvimo“ firmų, kurios jungėsi, formuodamos aukštosios mados atmosferą. Haute
couture pradžia siejama su Č. F. Vorto mados namų įkūrimu 1858m. Aukštosios
mados asociacija buvo ypač uždara, o klientams reikėjo turėti išankstines
rekomendacijas. La couture buvo nepasiekiama mados kritikams, todėl „aukštojo
siuvimo“ meistrai niekieno nevaržomi tenkino visas užgaidas ir fantazijas.
Aukštoji mada
gyvuoja daugiau nei 100 metų. Įstojimas į šią asociaciją laikomas didžiausiu
kūrėjo įvertinimu. Asociacija taiko narių kandidatų sistemą. Kandidatai neretai
laukia dešimtmečius, o daugelis taip ir miršta nesulaukę savo žvaigždės
valandos. Šiai asociacijai priklauso garsiausi mados namai, kas sezoną
kuriantys aukštosios mados kolekcijas. Aukštosios mados namais oficialiai
vadinami tik dvylika mados namų: Balmain,
Chanel, Christian Dior, Christian Lacroix, Emanuel Ungaro, Louis Feraud,
Givenchy, Hanae Mori, Jean-Paul Gaultier, Jean-Louis Scherrer, Torrente, Yves
Saint Laurent. Visi jie varžosi dėl klientų, pajėgių įsigyti hauter
couture. O jų visame pasaulyje yra apie du šimtus.
RAUDONOSIOS SPALVOS MAGIJA
Visada madinga raudona spalva- tai gyvenimo, meilės,
valdžios spalva. Jokia kita spalva taip nežavėjo rašytojų, poetų, menininkų ir
mada besidominčių žmonių įvairiose epochose.
Kultūros istorija
pateikia įvairiausių šios spalvos atspalvių: kerminas, kraplakas, bordo,
purpuras, skaisčiai raudona ir kitokie atsplaviai. 1587m. vasarį Škotijos
karalienė Marija Stiuart pakilo į sostą, pasipuošusi kraujo spalvos suknia su
pirštinėmis tam, kad jos įvaizdis nenublanktų iki paskutinio atodūsio.
Rezultatas pranoksta lūkesčius: du su puse amžiaus raudona spalva buvo
nepasiekiama daugeliui žmonių. Tabu sulaužė prancūzų dendis Barbe D‘Oreville (Barbis Dorevilis),
XXa. pradžioje viešai pasirodęs su kraujo raudonumi pirštinėmis.
1830m. vienoje
premjeroje pradedantis poetas Theophile Gautier (Teofilis Gotjė)
šokiravo žiūrovus savo apranga. Jis išdrįso pasirodyti scenoje dėvėdamas
ryškiai raudoną liemenę. Mat „Legendoje apie raudoną liemenę“ buvo scena, kaip
siuvėjas stengiasi atkalbėti poetą nuo raudonos spalvos drabužių, teigdmas, jog
tai nemadinga. Tuomet T. Gautier ir atkirtęs, kad jam tai nerūpi ir dar-
kad po jo pasirodymo su raudona liemene
ši spalva taps madinga. Įvyko baisus
skandalas.
Raudona spalva
kultūros istorijoje buvo labai svarbi. Ji buvo mėgstama visose epochose, tačiau
simbolizavo skirtingus dalykus. Pavyzdžiui, senajame Egipte ji reiškė žemę, sausrą,
kartais badą, o viduramžiais ji tapo meilės, kurią širdyje uždega Šventoji
dvasia, simboliu, taip pat Kristaus kančios simboliu.
Raudona spalva
visuomet buvo siejama su prabanga. Ypatinga retenybe buvo laikomas karmino
raudonis. Ši spalva buvo išgaunama iš miniatiūrinių vabzdžių košenilų, kurių
reikėdavo surinkti galybę, kad būtų galima nudažyti vos kelis metrus audinio.
Ši spalva labai sodri. Vis dėlto tikrasis lyderis, prieinamas tik visagaliams,
buvo purpuras. Persų karalius Darijus Pirmasis, kariavęs V amžiuje prieš Kristų,
buvo uždraudęs dėvėti purpurinės spalvos drabužius. Tik jis vienas galėjo
mėgautis purpuru kaip neribotos valdžios simboliu ir begalinių turtų ženklu.
Purpuras buvo išgaunamas iš Viduržemio jūros moliuskų, lotyniškai vadinamų Murex bradaris. Jie buvo renkami iš
jūros dugno. Iš 1000 tokių moliuskų buvo galima paruošti 1 gramą ekstrakto,
kurį praskiedus galėjai nudažyti vos kvadratinį metrą audinio. Purpuras,
kainuojantis brangiau už auksą, reiškė neginčijamą valdžią, todėl šios spalvos
drabužiai buvo perduodami iš kartos į kartą. Ne šiaip sau ši spalva tapo
pagrindine popiežiaus garderobo spalva.
Apie raudonos
spalvos svarbą byloja pasaulinės mados tendencijos. Kiekvieną sezoną raudona
spalva tarsi chameleonas keičia atspalvį ir nepraranda savo aktualumo.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą